what-is-seo

سئو چیست؟

 

اهداف سئو چیست؟

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي
طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است.
نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي
زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين
نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود
چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

بعد از اينکه سئوبراي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار
خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پياده‌سازي روش‌هاي
خود شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک
صفحه است.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار
مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممکن
است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو
باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها
خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه
طبيعي اول که 58.4 درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.

اين جاي تعجب نيست که وب سايت‌ها با محصولات و خدماتي که بفروش مي‌رسانند
بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي
رقابتي “بيمه خودکار” 1.5 ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص مي‌دهد،
اين بدين معني است که 3 جايگاه اول 58.4 درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه
اول 36.4 درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص مي‌دهد. اين مسئله براي خيلي
از سايت‌ها سودمند است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي
که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه مي‌شود.

يک مطالعه ديگر نشان مي‌دهد جستجو کنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي
طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه مشخص مي‌کند 72.3 درصد کاربران
گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند و تنها 27.3 درصد
کاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک مي‌کنند. اين يکي ديگر از
دلايلي است که شرکت‌ها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و
هزينه صرف کنند.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.

باعث ایجاد برند می شود.

باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.

باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.

بهترین ابزار برای تبلیغات است.

بهینه سازی موتور جستجو چیست

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم
از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت
خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اين روش پايه تمام تلاش‌هاي
بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر
گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو
تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل
از روش SEO Off Page انجام شود.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي
انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در
خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند
در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول
در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما
اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب
سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن
پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.

سئو کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها
و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند،
اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران
به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن
اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي
صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کند.

سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از
دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي
جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين مهم است که
بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود
و بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در
بر دارد.

انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در
نتايج جستجو شود ولي مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست
پايگاه داده موتور جستجو شود.

در زیر به برخی از مقالات در زمینه بهینه
سازی موتور جستجو اشاره شده است:

پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وب سایت های
بزرگ

در این پژوهش محقق معتقد است که هنگامی که پیاده سازی وب سایت به پایان می
رسد مشکلی که خیلی از شرکت ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی
دانند که چگونه وب سایت خود را در اینترنت معرفی نماید که بهترین روش برای
معرفی وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر اساس 77 معیاری
که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی
برای توسعه وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:

بهبود ساختار سایت

استراتژی کلمات کلیدی

استراتژی URL

بهینه سازی کد

پردازش کردن متن

بهینه سازی لینک های ورودی

استراتژی نام دامنه و هاست

آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و
توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی
های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور
جستجو از نظر محقق عبارتند از:

اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت

اضافه کردن URL به نقشه سایت

اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt

استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl

بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت

در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه
بخش تقسیم بندی می کنند:

شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس
و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده
می شود.

وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از
یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج
موتور جستجو افزایش دهند

جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو
بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.

محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست
از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که
باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از
کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و
بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه
دارند.

بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از
مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه
سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی
برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است. :

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه
سازی عنوان شده است عبارتند از:

افزایش لینک های خارجی

تغییر اسم فایل ها

لینک یک طرفه

کلمات کلیدی

استفاده از Meta Tag

استفاده صحیح از عنوان

استفاده از robots.txt

بهینه سازی محتوا

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *