طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی

با همه‌گیر شدن اینترنت و دسترسی آسان به این رسانه در کنار افزایش توانایی‌ها و
امکانات گوشی‌های همراه، برخی عادت‌های گذشته نیز رو به تغییر هستند.

یکی از این عادت‌ها شیوه‌ی خرید است. فروشگاه های اینترنتی علاوه بر اینکه در حال
جایگزین کردن شیوه‌ی خرید کالا به شکل سنتی هستند، امکان فروش کالاهای غیرفیزیکی یا
کالاهای دیجیتال مانند فایل‌های صوتی و تصویری و کتاب‌های الکترونیک را نیز فراهم
کرده‌اند.

online-shop

مزایای فروشگاه اینترنتی در مقایسه با فروش سنتی

 

خرید هوشمندانه نیازمند کسب اطلاعات کافی و دقیق است. در فروش سنتی، کسب اطلاعات
کافی گاهی دست نیافتنی و گاهی مشکل است ولی در فضای اینترنت، دسترسی آزاد به حجم
زیادی از اطلاعات از جمله مشخصات کالا، تصاویر متعدد، نظرات سایر خریداران، مقایسه
با سایر کالاها، امکان مقایسه‌ی قیمت به آسانی و بسیاری امکانات و قابلیت‌های دیگر،
خرید هوشمندانه را بیش از گذشته در دسترس شده است.

ساخت فروشگاه اینترنتی مزایایی هم برای ارائه دهندگان خدمت و کالا به دنبال دارد.
عدم نیاز به فروشگاه فیزیکی که برخی اوقات قیمتی بسیار بالا دارد و عدم نیاز به
حضور دائم در فروشگاه یا استخدام نیروهای متعدد از سایر مزایای فروشگاه اینترنتی
است.
online-shop-prerequisites
پیش نیازهای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

 

فروش اینترنتی همانند فروش فیزیکی، پیش‌نیازهایی دارد. نخستین گام در ایجاد یک
فروشگاه اینترنتی، نیازسنجی و برنامه‌ریزی است. باید توجه داشت که فروش تمامی
کالاها از طریق اینترنت امکان‌پذیر نیست. برخی انواع کالاها به بررسی حضوری و
گفتگوی زنده نیازمند هستند. برخی دیگر از کالاها به دلیل قیمت بالا یا نیاز به
بررسی و دقت بیشتر ممکن است امکان فروش از طریق اینترنت را نداشته باشند.

پس از نیازسنجی و برنامه‌ریزی، ایجاد یک چرخه‌ی تامین و توزیع کالا الزامی است.
تعیین روش‌ها و فرآیندهای تامین کالا در هنگام سفارش و روش‌ها و فرآیندهای ارسال
کالا در زمان مناسب از پیش‌نیازهای دیگر در فروش اینترنتی است.

در مرحله‌ی بعدی، می‌بایست طرحی جذاب و مطابق با اصول تجربه‌ی کاربری ایجاد شود.
ساخت و طراحی سایت فروشگاه اینترنتی علاوه بر ایجاد جذابیت، می‌بایست ایجاد کننده‌ی
اعتماد نیز باشد. طرحی که کیفیت پایین داشته باشد یا اطلاعات مورد نیاز مشتری را در
اختیارش قرار ندهد، نمی‌تواند تولید‌کننده‌ی اعتماد و سبب خرید اینترنتی شود.

برنامه‌نویسی فروشگاه اینترنتی گام نهایی است. پس از برنامه‌نویسی، دریافت نماد
اعتماد الکترونیک و مراحل لازم برای پرداخت الکترونیک ضروری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله «مراحل طراحی انواع سایت‌های اینترنتی» را
مطالعه کنید.

روش‌های طراحی سایت فروشگاهی
online-shop-methods
«طراحی سایت فروشگاه اینترنتی» همانند سایت‌های اطلاع‌رسانی با دو روش کلی
امکان‌پذیر است. روش اول با استفاده از فروشگاه‌سازهای مختلف و روش دوم
برنامه‌نویسی به صورت سفارشی.

آنچه روش مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی را تعیین می‌کند، نیازهای پروژه، حجم
فروش، تعداد و نوع کالاهای موجود، فرآیندهای خرید و فروش و چشم‌انداز پروژه است.

انتخاب نادرست ابزار در هنگام پیاده‌سازی فنی ممکن است باعث افزایش زمان و هزینه یا
از طرف دیگر ایجاد محدودیت در پیاده‌سازی قابلیت‌های مورد نیاز شود.

برای طراحی و ساخت بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی با ابعاد کوچک و متوسط و برخی از
فروشگاه‌های بزرگ استفاده از اسکریپت‌های آماده مانند ووکامرس، پرستاشاپ و مجنتو
گزینه‌ی مناسبی است. در مورد فروشگاه‌هایی با ابعاد بزرگ یا با امکانات و فرآیندهای
خاص ممکن است برنامه‌نویسی اختصاصی تنها گزینه‌ی موجود باشد.

روکاوب برای پیاده‌سازی انواع فروشگاه‌های اینترنتی با امکانات متنوع آمادگی دارد
با مناسب‌ترین روش‌های ممکن طراحی فروشگاه شما را به انجام برساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید: روش‌های ساخت سایت فروشگاهی

بازاریابی فروشگاه اینترنتی

seo-search

برای جذب مشتریان به فروشگاه اینترنتی، روش‌های متنوعی وجود دارند که برخی از آن‌ها
با فروشگاه‌های فیزیکی یکسان و برخی مختص به فروشگاه اینترنتی هستند. در این بخش به
روش‌های آنلاین یا اینترنتی برای بازاریابی می‌پردازیم. یکی از روش‌های مفید و
اثربخش در بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوایی است.

طراحی فروشگاه اینترنتی و بازاریابی

در بازاریابی محتوایی فروشگاه اینترنتی، تولید محتوای مرتبط و مفید به ازای هر
محصول و همچنین تولید محتوای جانبی که بتواند راهنمایی برای خریداران و جلب‌کننده‌ی
اعتماد آنان باشد اثرات خوبی به دنبال دارد. همچنین درج نظرات خریداران قبلی در
ادامه‌ی هر محصول می‌تواند راهنمایی برای خریداران جدید به شمار آید.

انجام تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های موبایلی
از سایر روش‌های تبلیغات آنلاین است. تحت هر شرایطی ایجاد ترکیبی همگن و اصولی برای
بازاریابی ضروری است.

روکاوب آمادگی دارد، پس از طراحی سایت فروشگاهی، مشاوره و اجرای بازاریابی اینترنتی
فروشگاه شما را نیز بر عهده بگیرد.

سئو همانند سایر انواع سایت‌های اینترنتی در طراحی فروشگاه اینترنتی نیز قابل انجام
است. در فرآیند سئو یا بهبود رتبه گوگل تلاش می‌شود جایگاه سایت در نتایج گوگل
بالاتر از سایر رقبا باشد تا از این طریق، بازدید سایت افزایش یابد و در نتیجه
مشتریان بیشتری از سایت فروشگاه اینترنتی خرید انجام دهند.

سئو – بالا بردن رتبه گوگل

shopping-order

دستیابی یک فروشگاه اینترنتی به رتبه اول گوگل با رعایت اصولی متفاوت و پیاده‌سازی
نکاتی متمایز با سئو در طراحی سایت قابل انجام است. از جمله‌ی این اصول قابل تشخیص
بودن فروشگاه، محصولات، قیمت‌ها، رتبه‌بندی‌ها و توضیحات هر کالا برای گوگل است.
همچنین به دلیل حجم تصاویر محصولات، بهینه‌سازی‌های بیشتری در خصوص حجم و سرعت
سایت‌های فروشگاهی می‌بایست به انجام برسند.

مدیریت کانال توزیع در فروشگاه اینترنتی

مدیریت کانال توزیع در اصطلاح بازاریابی به تعیین سازوکار ارسال کالا و خدمات در
زمان مناسب و کیفیت قابل قبول گفته می‌شود. پیش از طراحی سایت فروشگاهی،
برنامه‌ریزی دقیق برای این فرآیند از ضروریات است. زیرا رساندن محصول در زمان مناسب
به دست مصرف کننده می‌تواند در تبدیل شدن مخاطبان به مشتریان دائمی نقشی مهم ایفا
کند.

امنیت در طراحی سایت فروشگاهی

 

اینترنت به صورت معمول فضایی ناامن است. به همین دلیل رعایت آخرین اصول امنیتی برای
حفظ دارایی‌های مادی و معنوی و حفظ اطلاعات شخصی و مالی افراد در آن از اهمیت
بالایی برخوردار است.

حفظ امنیت در فروشگاه اینترنتی به دلیل سروکار داشتن با تراکنش‌های مالی، به دانش،
تجربه و دقت بیشتری نیازمند است. بنابراین لازم است که در هنگام طراحی سایت
فروشگاهی، این نکته به طور خاص مورد توجه قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در
مورد امنیت فروشگاه اینترنتی اینجا کلیک کنید: امنیت در فروشگاه اینترنتی.
spam-shield
سیستم دریافت سفارش

 

یکی از انواع فروشگاه اینترنتی سیستم دریافت سفارش برای مشتریان بنگاه به بنگاه(
B2B ) است. این سیستم اغلب برای تولیدکنندگان، بازرگانان یا تامین‌کنندگانی که با
تعداد محدودی نماینده یا توزیع‌کننده سروکار دارند قابل استفاده است. در این سیستم،
نمایندگان فروش، برای سفارش کالاهای مورد نیاز خود به سایت تامین کننده یا تولید
کننده مراجعه می‌کنند و کالاهای مورد نظر خود را سفارش می‌دهند. تفاوت‌هایی در
سیستم سفارش با سیستم فروش وجود دارد. از آن جمله اینکه در این سیستم ممکن است
پرداختی صورت نگیرد و کالاهای سفارش شده به حساب بدهکار خریدار منتقل شوند. تفاوت
دیگر آنکه ممکن است تمامی کالاهای سفارش داده شده در انبار تامین کننده موجود
نباشند بلکه پس از بررسی، حجم موجود کالا پس از هماهنگی با نماینده برای وی ارسال
شوند.

سیستم سفارش خرید

 

ظاهر سایت‌های سفارش محصول نیز با ظاهر یک فروشگاه اینترنتی تفاوت‌هایی دارد. در یک
سایت سفارش محصول، اهداف بازاریابی کمرنگ‌تر از یک سایت فروش است. در این گونه
سایت‌ها، خریدار با اجناس آشنایی قبلی دارد و پیش از مراجعه به سایت، از نوع و
تعداد سفارش خود آگاهی دارد. بنابراین هدف اصلی در این نوع سایت‌ها، دریافت هر چه
سریع‌تر و آسان‌تر سفارش است.

خدمات جانبی دیگر مانند سیستم‌امتیاز دهی به سفارش‌ها، انواع مختلف پرداخت مانند چک
و حواله نیز ممکن است در این نوع فروشگاه موجود باشند.

امکان ارتباط این نوع سیستم‌ها با سیستم‌های داخلی فروش و سفارش کالا نیز وجود دارد
به گونه‌ای که سفارش‌های دریافت شده به صورت خودکار در سیستم داخل ثبت و پردازش
شوند.
online-shop-marketing
معایب فروشگاه اینترنتی

 

ساخت و طراحی فروشگاه آنلاین علاوه بر مزایای متعدد، معایبی نیز دارد که در صورت
عدم پیش‌بینی راه حل‌های مناسب ممکن است موفقیت پروژه را تحت تاثیر قرار دهند. برخی
از این معایب عبارتند از: عدم امکان گفتگوی رودررو برای اثرگذاری مستقیم در خریدار.
در فروش اینترنتی، سایت می‌بایست تمامی وظایف یک فروشنده در متقاعد کردن خریدار
برای خرید را بر عهده بگیرد. عدم امکان بررسی نزدیک کالا، عدم امکان لمس کالا و عدم
امکان مشاهده‌ی کالا از تمامی زوایای مختلف از معایب فروش به صورت اینترنتی است.

اشکال دیگر در فروش اینترنتی، به ویژه برای فروشگاه‌های بزرگ، محدودیت در چیدمان
کالا است. معمولا در فروشگاه‌های بزرگ چیدمان کالا به شیوه‌ای انجام می‌شود که
خریدار بتواند با بیشترین تعداد محصولات رودررو شود و احتمال خرید کالاهای مورد
نیاز وی افزایش یابد. در فروش اینترنتی این محدودیت وجود دارد که همیشه تعداد
محدودی کالا قابل نمایش و عرضه به مشتری هستند و همین موضوع دقت در انتخاب کالاهایی
با بیشترین احتمال فروش را پر اهمیت‌تر می‌کند.

می‌خواهم یک فروشگاه آنلاین داشته باشم

برای دریافت مشاوره و امکان‌سنجی طراحی فروشگاه آنلاین یا اینترنتی برای محصولات و
خدمات خود، با ما تماس بگیرید و اهداف و برنامه‌های خود را برایمان شرح دهید. همان
گونه که گفته شد، طراحی یک فروشگاه اینترنتی موفق، علاوه بر اطلاعات فنی در زمینه‌ی
فعالیت به زیرساخت قوی الکترونیکی، سئو و بازاریابی اینترنتی نیز نیازمند است. تلاش
می‌کنیم بهترین راه حل‌ها برای دستیابی به نتیجه‌ی مورد نظر را در اختیارتان قرار
دهیم.