Google-Backlinks

عناصر تجزیه و تحلیل بک لینک ها عبارتند از

پس از برخورد پنگوئن گوگل با تکنیک های سئو طراحان سایت ها باید برای تجزیه و تحلیل بک لینک سایت اهمیت فراوانی قائل شوند. در این نوشتار با ارائه مثال های کاربردی یک طرح لینک سازی موفق را تشریح کرده ایم.
امروزه مدیریت بک لینک ها (Backlink) اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

پس از ظهور پنگوئن گوگل و برخورد خاص این الگوریتم با تکنیک های مختلف سئو، وبمسترها باید برای بک لینک های سایت خود اهمیت فراوانی قائل شوند و از آن سو، تجزیه و تحلیل این عناصر را از دست ندهند.

در این نوشتار قصد دارم به این موضوع بپردازم و با ارائه مثال های کاربردی، نحوه عملکرد یک طرح لینک سازی (link building – لینک بیلدینگ) موفق را تشریح نمایم.

در هر طرح لینک سازی، می توان از «تجزیه و تحلیل بک لینک ها» به عنوان بخش بنیادین طرح نام برد.

علاوه بر این، وبمسترها و توسعه گران با استفاده از نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت قادرند اطلاعات ارزشمندی در خصوص کل عملکرد سایت، سیاست های کلی لینک بیلدینگ و کیفیت لینک ها (link quality) به دست آورند.

عناصر تجزیه و تحلیل بک لینک ها عبارتند از

تعداد کل لینک ها (Total number of links)
تعداد دامنه های یکتا (Number of unique domains)
لینک های دامنه ای (Linking domains) در قیاس با کل لینک ها
میزان و دفعات استفاده از متن پیوندی (Anchor text)
لینک های تازه وارده
عملکرد صفحه
کیفیت لینک (Link quality)

اهمیت موضوع

هنگامی که به تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت می پردازید (چه این سایت متعلق به خودتان باشد و چه م

فراموش نکنید که با استفاده از ترفندهایی همچون SiteWide لینک ها، دایرکتوری مقالات (Article Directories)، کامنت ها و غیره می توان به طور غیرطبیعی و اسپم وار تعداد لینک ها را افزایش داد.

تعلق به رقبای تان)، شما به وب سایت هایی که به آن سایت لینک داده اند نظر می اندازید.

ضمناً متوجه می شوید که آنها این کار را به چه شیوه ای انجام داده اند و به کدام صفحه لینک داده اند.

از آنجا که ما با الگوریتم گوگل در رتبه دهی به صفحات اینترنتی (PageRank) آشنایی داریم، می دانیم که رتبه یک سایت در گوگل تا حد زیادی به «وب سایت های لینک دهنده به آن» بستگی دارد (که این همان بک لینک است).

با این تفاصیل شما پیش از آن که بخواهید طرح لینک سازی (link building – لینک بیلدینگ) خود را پیاده نمایید، به درک وضعیت فعلی بک لینک سایت نیاز دارید.

برخی ابزارهای مطرح


در این خصوص، ابزار متعددی در اینترنت وجود دارد که می تواند به یاری شما بیاید؛ از جمله:

Majestic SEO
Open Site Explorer که کاری است از Moz
Raven Tools
Ahrefs
SEO SpyGlass
Cognitive SEO


ابزارهای فوق الذکر جملگی خوب و مناسب هستند.

من توصیه می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر، از دو یا چند ابزار با هم استفاده کنید.

من خودم از Open Site Explorer و MajesticSEO استفاده می کنم و در این نوشتار نیز مثال ها و اسکرین شات های زیادی از این دو برنامه آورده ام.

شروع به کار

برای شروع کافی است به سراغ هر یک از این ابزارها که آن را مناسب تر می دانید بروید و آدرس سایت مورد نظر را در کادر مربوطه تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید.

در ادامه، صفحه ای پیش روی شما ظاهر می شود که در آن، بک لینک های سایت مورد نظر به طور کامل ولی خلاصه وار ارائه گشته است.

اگر این نخستین بار است که از چنین ابزار و متدی استفاده می کنید، 30 دقیقه الی 1 ساعت اول را به کلیک کردن بر بخش های مختلف برنامه و آشنا شدن با زبانه ها (Tab)، نمودارها، فیلترها و دیگر اجزاء آن سپری کنید.

اصولاً صاحب نظران معتقدند برای درک اطلاعاتی که یک ابزار به شما ارائه می کند، راحت بودن با آن ابزار و یا لذت بخش بودن کار با آن فاکتور بسیار مهمی محسوب می شود.

در کار با این ابزار تحلیلگر، اولین چیزی که باید به سراغ آن بروید «تعداد کل لینک ها» است.

1. تعداد کل لینک ها


در Open Site Explorer:

پس از درج URL مورد نظرتان، صفحه ای که بخش بالایی آن مشابه تصویر فوق است، نمایش داده می شود.

کادر قرمز رنگ، کار من است.

در Majestic Site Explorer:

در اینجا نیز دور بخش مورد نظر، یک کادر قرمز رنگ کشیده ام.

تذکر: همانطور که در بالا مشاهده می کنید، بین تعداد لینک های ارائه شده از سوی Open Site Explorer و MajesticSEO اختلاف زیادی وجود دارد.

معمولاً MajesticSEO تعداد لینک ها را بیشتر از Open Site Explorer گزارش می کند اما ظاهراً در مورد این سایت به خصوص، به حساب آوردن برخی عناصر تبلیغاتی به عنوان لینک، رقم نهایی را بسیار بالا برده است.

دانستن تعداد کل لینک های یک سایت، روش ابتدایی خوبی برای درک میزان رقابتی بودن آن سایت محسوب می شود.

با این حال فراموش نکنید که با استفاده از ترفندهایی همچون SiteWide لینک ها، دایرکتوری مقالات (Article Directories)، کامنت ها و غیره می توان به طور غیرطبیعی و اسپم وار تعداد لینک ها را افزایش داد.

بنابراین Total Links را نباید الزاماً مترادف با موفق بودن لینک بیلدینگ سایت و یا رتبه بالای آن در فضای وب دانست.

2. تعداد دامنه های یکتا


اصولاً دامنه های یکتا (Unique Domains) در قیاس با «تعداد لینک ها»، معیار بهتر و معتبرتری محسوب می شود، زیرا تعداد لینک های زیاد از یک دامنه، معمولاً ارزش کل مجموعه را پایین می آورد.

البته عوامل دیگری همچون میزان ارتباط سایت (site relevance)، کیفیت، متن پیوندی (anchor text)، محل قرار گرفتن لینک ها (link placement) و غیره نیز در این ماجرا کاملاً دخیل و تاثیرگذار است.

3. لینک های دامنه ای در قیاس با کل لینک ها

تعیین وضعیت لینک های دامنه ای (Linking domains) و مقایسه آنها با کل لینک ها، کار ساده ای است و از طریق مقایسه دو شماره ای که ابزار به ما می دهد، امکان پذیر است.

اگر شما در خصوص لینک های دامنه ای با هزاران لینک مواجه هستید، بدانید که این امر می تواند پرچم قرمز الگوریتم گوگل را بالا ببرد، زیرا از چنین شیوه ای، بوی غیرطبیعی بودن و حتی تقلب به مشام می رسد.

اصولاً – برخلاف آنچه که در بدو امر به نظر می رسد – گرد آوردن تعداد زیادی لینک از یک دامنه، ارزش کار را پایین می آورد.

بهتر است تعداد لینک های دامنه ای نسبت و درصدی از کل لینک ها باشد.

یک تکنیک مزورانه SiteWide می تواند به انباشتگی لینک های دامنه ای منجر شود و این درصد را بالا ببرد.

4. میزان و دفعات استفاده از متن پیوندی

در Open Site Explorer ما بر این بخش کلیک می کنیم:

این زبانه نشان دهنده لیستی از متن های پیوندی است.

همچنین تعداد دامنه های لینک شده – که از یک متن پیوندی خاص استفاده کرده اند – و نیز تعداد کل لینک های مربوط به آن متن پیوندی را نیز نشان می دهد.

در Majestic داریم:

Majestic علاوه بر این، لیستی از متن پیوندی مرتبط با دامنه های لینک شده و کل لینک ها را در کنار برخی معیارهای معتبر در اختیار شما قرار می دهد.

با رفتن به بخش summary، می توانید نمودار (گراف) متن پیوندی را ملاحظه کنید:

هنگامی که به سراغ متن پیوندی می روید باید به دنبال دو چیز باشید: کاربرد و دفعات استفاده.

با انجام جستجویی سریع در گوگل بر اساس متن پیوندی مورد نظر، می توانید نحوه عملکرد سایت را دریابید.

همانطور که اشاره شد تعداد دفعات استفاده نیز در اینجا مهم است.

اگر چه در سال های اخیر بسیاری از وبمسترها به استفاده از متن های پیوندی با کلمات کلیدی پرطرفدار (keyword rich anchor text) به عنوان «لینک» روی آورده اند (مثلاً dog beds یا diesel generators) ولی با ظهور پنگوئن 2.0 این موضوع اهمیت مضاعفی یافته است.

5. لینک های تازه وارده

در Open Site Explorer و Majestic با باز کردن زبانه های مربوطه، لینک های تازه شناسایی شده ظاهر می گردد:

اطلاعات هر دوی این زبانه ها، بر اساس جدیدترین یافته ها مرتب شده است.

Majestic همچنین گرافی تولید می کند که در آن می توانید به سرعت لینک های ورودی را بر اساس روز یا دیگر معیارهای زمانی مرور کنید:

اطلاعات لینک های جدید به چند دلیل حائز اهمیت است:

شما می توانید با مشاهده این لینک های تازه وارد، استراتژی های اخیر خود را محک بزنید.

من با اطمینان می گویم که دیدن هزاران – و یا حتی صدها – لینک جدیدی که در یک روز به سایت افزوده می شود، می تواند شک و حتی نارضایتی گوگل را به دنبال داشته باشد، مگر این که سایت میزبان به اندازی کافی بزرگ یا شناخته شده باشد.

لینک های تازه همچنین معیار خوبی برای شناسایی تغییراتی است که اخیراً در رتبه سایت به وقوع پیوسته است.
اگر چه معمولاً الگوریتم گوگل و نتایج برخاسته از آن، خارج از کنترل ما قرار دارد ولی ما همیشه می توانیم آنچه را که بر سر سایت خودمان یا رقبا می آید، مشاهده و حلاجی کنیم.

6. عملکرد صفحه

در این بخش می توانیم اختلال لینک ها در صفحات و این که کدام صفحه سایت در حال حاضر دارای بیشترین تعداد لینک است، را مشاهده کنیم.

این امر بسیار حائز اهمیت است، چه می تواند به درک وضعیت فعلی سایت کمک شایان توجهی نماید.

این گزینه قادر است درباره صفحات ضعیف، صفحاتی که در حال حاضر عملکرد خوبی دارند (و شاید دلیل این موضوع)، و نیز این که سیاست لینک بیلدینگ باید بر چه بخش های بیشتر متمرکز شود یا از تمرکز به چه بخش ها بکاهد، توضیحاتی ارائه می نماید.

با کلیک بر زبانه های برجسته شده در دو تصویر فوق، لیستی از لینک صفحات برتر بر سایت – از بزرگترین تا کوچک ترین – ظاهر می شود.

معمولاً صفحه اصلی سایت (home page) در جایگاه اول قرار دارد.

7. کیفیت لینک ها

تا الان ما زمان قابل توجهی را به کلیک کردن بر بخش های مختلف برنامه تحلیلگر بک لینک های سایت و نیز غور در اطلاعاتی که این برنامه به ما می دهد اختصاص داده ایم.

واقعیت آن است که این اطلاعات هر چقدر هم که کامل باشد و جامع، ما را از کاوش دستی در لینک ها بی نیاز نمی کند.

به هنگام بررسی کیفیت لینک ها معمولاً موارد ذیل به چشم می آید:

میزان ارتباط (Relevance) شامل سایت، صفحه و لینک.
رتبه author/Page دامنه، اعتبار صفحه (Page Authority) و رتبه صفحه (Page Rank)
محل قرار گرفتن لینک (link placement): طبیعی در برابر غیرطبیعی، آیا برای کاربران مفید است؟
متن پیوندی
باورپذیری لینک (Believability of the link).


خروجی گرفتن در اکسل

شما می توانید تمام اطلاعاتی را که از زبانه های مختلف به دست آورده اید، در قالب فایل CSV اکسل خروجی بگیرید.

این کار ضروری است زیرا اگر بخواهید نتایج حاصله از چند سایت را با هم مقایسه کنید، یا سایت خودتان را با وب سایت رقیب کنار هم بگذارید، به این اطلاعات مدون نیاز خواهید داشت.

درباره نحوه خروجی گرفتن این اطلاعات، ترکیب نمودن آنها در یک فایل اکسل و حتی تحلیل مقایسه ای آنها، مقالات آموزشی خوبی در سایت های مختلف اینترنتی می توان یافت.

جمع بندی

در حوزه تعیین سیاست های سئوی سایت و لینک بیلدینگ، تجزیه و تحلیل بک لینک ها یکی از اولین و ضروری ترین مهارت هایی است که باید بیاموزید.

برای تجزیه و تحلیل اولیه، باید نگاهی داشته باشید به:
1. تعداد کل لینک ها (Total number of links)
2. تعداد دامنه های یکتا (Number of unique domains)
3. لینک های دامنه ای (Linking domains) در قیاس با کل لینک ها
4. میزان و دفعات استفاده از متن پیوندی (Anchor text)
5. لینک های تازه وارده
6. عملکرد صفحه
7. کیفیت لینک (Link quality)

در تحلیل بک لینک ها، فرصت های زیادی پیش روی وبمسترها قرار می گیرد، چه آنها می توانند با این تکنیک به اطلاعات ذی قیمت دیگری نیز دست یابند، همچون:

کشف سیاست رقبا در حوزه لینک بیلدینگ
کشف عملکرد منابع برتر رقبا
کشف و به کارگیری فرصت های نهفته در لینک هایی که به سایت شما وارد شده است
استفاده از لینک های برتر در حوزه کاری شما
متن های پیوندی بیش از حد بهینه شده (Over-optimized)
شناسایی لینک هایی که باید آنها را حذف کرد
و غیره.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *